Meriteiden säännöt osa 2
KANSAINVÄLISET SÄÄNNÖT yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi merellä, 1972
Käymme tässä artikkelisarjassa läpi vain keskeisimmän osan meriteiden säännöistä, täydellisenä ja ajantasaisena ne löytyvät esimerkiksi finlex.fi sivustolta, meriteiden säännöt opiskellaan tarkemmin ja kuvitettujen esimerkkien avulla Navigointi kursseillamme.
Ohjaus- ja Kulkusäännöt
- Tähystys, Jokaisen aluksen on aina pidettävä asianmukaista näkö- ja kuulotähystystä
- Turvallinen nopeus, aluksen on aina kuljettava turvallisella nopeudella niin, että yhteentörmäämisen estäminen on mahdollista ja alus saadaan pysäytettyä vallitseviin olosuhteisiin nähden sopivalla etäisyydellä.
- Yhteentörmäämisen vaara, Jokaisen aluksen on käytettävä kaikki vallitsevaan tilanteeseen ja olosuhteisiin sopivat keinot ratkaistakseen, onko yhteentörmäämisen vaara olemassa. Jos sen olemassaolosta syntyy epäröintiä, on yhteentörmäämisen vaaran katsottava olevan olemassa.
- yhteentörmäämisen vaaran katsotaan olevan olemassa, jollei kompassisuuntima lähestyvään alukseen huomattavasti muutu
- yhteentörmäämisen vaara voi erinäisissä tapauksissa olla olemassa siitä huolimatta, että suuntiman muutos on huomattava, varsinkin lähestyttäessä hyvin suurta alusta tai hinausta tai lähestyttäessä alusta hyvin läheltä.
- Toimenpiteet yhteentörmäämisen välttämiseksi
- Toimenpiteet on suoritettava epäröimättä ja varmasti sekä hyvissä ajoin
- Jokaisen suunnan ja/tai nopeuden muutoksen yhteentörmäämisen välttämiseksi on oltava niin suuri että se on helposti havaittavissa toisesta aluksesta
- Toimenpiteen, johon on ryhdytty yhteentörmäämisen välttämiseksi toisen aluksen kanssa, on oltava sellainen, että toinen alus sivuutetaan turvallisen välimatkan päässä
- Jos yhteentörmäämisen välttämiseksi on tarpeen tai jos tilanteen arviointi vaatii enemmän aikaa, aluksen on vähennettävä nopeutta tai pysähdyttävä kokonaan
- Ahtaat kulkuväylät
- Kaikki väylät Suomen saaristossa ja sisävesillä ovat ahtaita kulkuväyliä
- Ahtaan kulkuväylän suuntaisesti kulkevan aluksen on kuljettava väylän oikeata reunaa.
- Alle 20 m alus tai purjealus ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse ahtaassa kulkuväylässä.
- Alus, joka harjoittaa kalastusta, ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka ei voi poiketa väylältä. (Huom. tämä tarkoittaa ammattikalastusta, ei esimerkiksi uistelijoita).
- Alus ei saa ylittää ahdasta kulkuväylää, jos ylitys estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse kulkuväylässä.
- Ohittaminen in tehtävä harkiten ja varovaisuutta noudattaen
- Aluksen, joka lähestyy sellaista ahtaan kulkuväylän mutkaa tai aluetta, missä muita aluksia saattaa olla, näkyvyyttä haittaavan esteen takana, on navigoitava erityisen valppaasti ja annettava määrätty asianmukainen äänimerkki.
- Ankkurointia on vältettävä ahtailla kulkuväylillä
- Reittijakojärjestelmät
- Reittijakojärjestelmä on tarkoitettu isoille aluksille
- Aluksen joka ei käytä reittijakojärjestelmää tulee kiertää se kaukaa
- Alle 20 m alus tai purjealus ei saa estää reittijakojärjestelmässä kulkevan aluksen kulkua
- Reittijakojärjestelmää käyttävien alusten on noudatettava kaistan yleistä kulkusuuntaa ja pysyteltävä poissa liikennejakovyöhykkeeltä
- reittijakojärjestelmän ylitystä on vältettävä. Tarvittaessa kaistat on ylitettävä suorassa kulmassa kaistoihin nähden. (purjealusten tulee ajaa kaistojen läpi eikä tehdä vasta- tai myötätuuli käännöksia reittijakojärjestelmän alueella)
Meriteiden säännöt OSA 3 käsittelee väistämisvelvollisuutta
Veneilyakatemia / MN
2 Comments