vene -väistämissäännöt
|

Meriteiden säännöt osa 3

KANSAINVÄLISET SÄÄNNÖT yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi merellä, 1972

Käymme tässä artikkelisarjassa läpi vain keskeisimmän osan meriteiden säännöistä, täydellisenä ja ajantasaisena ne löytyvät esimerkiksi finlex.fi sivustolta, meriteiden säännöt opiskellaan tarkemmin ja kuvitettujen esimerkkien kanssa Navigointi kursseillamme.

Väistämissäänöt

Merellä ei ole etuoikeuksia, on vain väistämisvelvollisuuksi, kaikkien alusten on tehtävä kaikkensa jotta yhteentörmäykseltä vältytään, tämä on meriteiden sääntöjen tarkoitus.

  1. Purjealukset
    • kun aluksilla on tuuli eri puolilta, on sen aluksen, jolla on tuuli vasemmalta puolelta, väistettävä toista
    • kun aluksilla on tuuli samalta puolelta, on sen aluksen, joka on tuulen puolella, väistettävä alusta, joka on suojan puolella
    • jos alus, jolla on tuuli vasemmalta puolelta, näkee aluksen tuulen puolella eikä varmuudella kykene päättämään, onko toisella aluksella tuuli vasemmalta tai oikealta puolelta, on sen väistettävä toista alusta
  2. Ohitus
    • Ohittava alus väistää ohitettavaa alusta
    • Alusta on pidettävä ohittavana aluksena, kun se lähestyy toista alusta jostakin suunnasta enemmän kuin 22,5 astetta tämän poikkiviivan perän puolelta eli toisin sanoen on sellaisessa asemassa ohitettavaan alukseen nähden, että se yöllä voisi nähdä ainoastaan tämän perävalon mutta ei sen kumpaakaan sivuvaloa.
    • Jos olet epävarma tilanteesta, niin sinun tulee käyttäytyä kuten ohittava alus.
    • Mikään myöhempi muutos näiden kahden aluksen välisessä suuntimassa ei tee ohittavasta aluksesta alusta, joka näiden sääntöjen tarkoittamassa mielessä leikkaa toisen aluksen suunnan, eikä vapauta sitä velvollisuudesta pysytellä erillään ohittamastaan aluksesta ennen kuin se on lopullisesti ohittanut tämän ja selviytynyt siitä.
  3. Keulat vastakkain tilanne
    • Kun kaksi konealusta lähestyy toisiaan vastakkaisilta tai lähes vastakkaisilta suunnilta niin, että yhteentörmäämisen vaara saattaa syntyä, kummankin aluksen on muutettava suuntaansa oikealle niin, että ne sivuuttavat toisensa vasen sivu vasenta sivua vastaan.
    • Tällaisen tilanteen katsotaan olevan olemassa, kun alus näkee toisen aluksen suoraan edessään tai melkein suoraan edessään ja yöllä nähdessään toisen aluksen mastovalot linjassa tai melkein linjassa ja/tai molemmat sivuvalot sekä päivällä nähdessään toisen aluksen vastaavasta näkökulmasta.
  4. Leikkaavat suunnat
    • Kun kahden konealuksen suunnat leikkaavat toisensa niin, että siihen liittyy yhteentörmäämisen vaara, on sen aluksen, jonka oikealla puolella toinen alus on, väistettävä toista alusta ja, jos olosuhteet sen sallivat, vältettävä menemästä toisen keulan editse.
  5. Väistämisvelvollisen aluksen toimenpiteet
    • Jokaisen aluksen, joka on velvollinen väistämään toista alusta, on, mikäli mahdollista, hyvissä ajoin ryhdyttävä tehokkaisiin toimenpiteisiin selviytyäkseen toisesta aluksesta.
  6. Sen aluksen toimenpiteet, joka ei ole väistämisvelvollinen
    • On mahdollisuuksien mukaan pidettävä suuntansa ja nopeutensa
    • Mikäli väistämisvelvollinen alus ei ryhdy toimenpiteisiin väistämiseksi, on toinen alus väistämisvelvollinen
    • Kulkusuuntaan nähden vasemmalle väistämistä on vältettävä, mikäli väistetään vasemmalla puolella olevaa toista alusta.
  7. Alusten keskinäiset velvollisuudet
    • Konealuksen on väistettävä
      • Purjealusta
      • ohjailukyvytöntä alusta
      • alusta jonka ohjailukyky on rajoitettu
      • kalastusta harjoittavaa alusta
    • Purjealuksen on väistettävä
      • ohjailukyvytöntä alusta
      • alusta jonka ohjailukyky on rajoitettu
      • kalastusta harjoittavaa alusta
    • Kalastusta harjoittavan aluksen on väistettävä
      • ohjailukyvytöntä alusta
      • alusta jonka ohjailukyky on rajoitettu
    • Edellisten lisäksi
      • Jokaisen aluksen, lukuun ottamatta ohjailukyvytöntä alusta tai alusta, jonka ohjailukyky on rajoitettu, on, mikäli olosuhteet sen sallivat, vältettävä estämästä sellaisen aluksen turvallista kulkua, jonka liikkuminen on sen syväyksen rajoittama
      • Aluksen, jonka liikkuminen on sen syväyksen rajoittama, on navigoitava erityisellä varovaisuudella ottaen huomioon erikoistilanteensa.
      • Vedessä olevan vesilentokoneen on yleensä pysyteltävä erillään kaikista aluksista ja vältettävä estämästä näiden navigointia.

Meriteiden säännöt OSA 4 käsittelee alusten toimintaa näkyvyyden ollessa rajoitettu

Similar Posts

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *